fredag 15 november 2013

Maratonträning #7

Idag var det då dags för intervallpass, något jag verkligen behöver jobba med om jag ska bli snabbare. Jag begav mig upp mot Ruddalen, lite senare än planerat så det hann nästan bli mörkt innan jag kom iväg.

I vilket fall, passet blev lite blandat, jag började med 1,5 km uppvärmning, sen körde jag lite teknikövningar, höga knän, bakåtspark, indianhopp, utfallssteg osv. Fortsatte med att prova fotbollsplan-intervaller som jag fick tips om från en blogg. Jag ruschade långsidorna och diagonalen, och gick på kortsidorna. Tog två varv, totalt 8 ruscher i tempo mellan 4:17 och 4:36. Eftersom jag aldrig sprungit så förut hade jag ingen direkt plan för tempot annat än att hålla jämnt tempo hela sträckan. Tror jag lyckades ganska bra med det. Därefter lite lugn jogg för att få ner pulsen och återhämta mig lite.

Kände mig hyfsat pigg ändå efter de korta intervallerna, så jag bestämde mig för att även köra 4*500 m, och en minuts vila mellan varje. När jag bara kör det upplägget brukar det bli 8*500m men idag kände jag att jag ville vara lite snäll mot mig själv. =)
Eftersom det nu var mörkt och det inte är belysning hela varvet runt planerna så körde jag på raksträckan bakom skrinnarbanan osv, det är nästan precis 500 m. Första intervallen gick bra, men jag kände att jag sprang lite snabbare än planerat. Brukar försöka lägga mig strax under 6 min/km, men det här var snabbare kunde jag känna. När jag sen vände tillbaka för nästa försökte jag lugna ner det lite, det gick sådär men sen började vägen luta svagt uppför. Det var som att springa in i en vägg, haha. Jag springer aldrig åt det hållet annars så jag har aldrig reflekterat över att det är lite lutning där. Körde i alla fall på så gått det gick, men var helt färdig när den sträckan var klar. Hade allvarliga planer på att stoppa där, men så skällde jag högt på mig själv (tyst, inne i huvudet givetvis, annars tror ju folk man är tokig) och körde på. Men nu sänkte jag tempot på allvar, annars hade jag aldrig fixat det. Och sista sträckan gick på ren vilja, det krävdes ganska starka målbilder i huvudet för att ta mig framåt.
Men när jag väl var klar, så kändes det bra. Jag var visserligen spyfärdig, men ändå.

När jag kom hem och kollade mitt tempo på de långa intervallerna visade det sig att jag dragit iväg på första i 5:30! Och den andra i 5:38. Inte konstigt att jag blev trött, så fort har jag nog aldrig sprungit haha. De andra två var lite bättre, 6:10 och 6:16, så hade jag hållit ett jämnt tempo på alla hade det nog gått bättre. Det får jag jobba på haha.

Nu blir det jobb hela helgen, så benen får vila två dar. Det kan behövas, den här veckan har varit lite seg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar