söndag 10 november 2013

Maratonträning #5 - Långpass

Idag var det dags för det första lite längre passet i min träning. Målet var minst 12 km, det är lite utanför min komfortzon som annars är 8-10 km. Planerade en runda till Älvsborgsbron och tillbaka, tänkte jag skulle få se havet och Vinga, det är alltid uppiggande. =)

Gav mig iväg, benen kändes ganska sega, de är inte vana att behöva springa två dagar i rad. Så jag tänkte att jag bara försöker rulla på, det är inte så viktigt med tempo på långpassen just nu. Kollade knappt på klockan, försökte bara springa på och inte stanna. Sprang upp till Ruddalen och sen Grimmeredsvägen bort. Den är verkligen lång och seg den vägen, man tänker oftast inte på den lilla lutningen men när man springer är den väldigt uppenbar. Tog vägen över leden och sprang längs spårvägen bort till Kungssten och sen vidare mot bron. Tänkte mig en tur på västra sidan bron, brukar bli den andra annars, så under och upp.
Bron är ju ganska seg och lång så när jag väl kom till krönet var jag trött. Tog en liten paus och beundrade utsikten (mao kändes som om jag skulle ramla ner), och tog några bilder. Sen hade jag återhämtat mig så jag tänkte att jag tar och springer över istället för att vända hem, och så sprang jag tillbaka på andra sidan istället. Där fick jag in en extra kilometer haha.

Hemvägen gick inte riktigt lika lätt som utvägen, vid 9 km fick jag ge upp och gå lite. Men sen började Grimmeredsvägen luta till min fördel så då kunde jag tugga på en bit igen. Kort gångpaus strax innan torget oxå men annars funkade det att springa. När jag nästan var hemma, efter 13 km, högg det till i vänstra vrist, precis samma smärta som jag fick under Åstadsloppet. Nu hade jag ju inte så långt hem så jag bet ihop och fortsatte springa, men det kändes inte alls bra. Måste lägga till lite fotledsträning på mina styrkepass för fötterna måste ju klara mer än 13 km. (Närmare bestämt 42)

Avslutade med ordentlig stretch och sen iväg på middag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar