måndag 3 februari 2014

Vecka 13 - Semesterlöpning på Lanzarote!

Den här veckan har varit en av de bästa träningsveckorna hittills! Inte milmässigt men miljö- och inspirationsmässigt. Att komma iväg från mörker, slask och regn (och snö, vi missade vintern!) och få löpa i shorts, t-shirt, linne och solglasögon, istället för tre lager kläder och dubbla mössor gjorde verkligen gott för mig.
Puerto Calero
Jag fick till tre pass under veckan, hade hoppats på fyra men jag var ju inte bara där för att träna haha. Det viktigaste var att jag fick till ett riktigt bra långpass, 17 km med god fart, bra med energi i kroppen och en lust att fortsätta springa när jag var färdig. Tyvärr fick jag håll vid 15 km, annars hade jag lätt tagit mig under 2 timmar, vilket betyder att jag höll nästan samma tempo som i höstas när jag hade Mattias som farthållare. Supernöjd med det! Har ju haft problem med att jag blir hungrig och väldigt trött på mina långpass, men inte den här gången. Pizza kanske är väldigt bra uppladdningsmat? Får fundera på det till april, haha.

De andra två passen var en kvällstur längs strandpromenaden på 7 km och en ganska kuperad vända till en närliggande by. Där gick vägen/stigen längs havet, ner i en ravin och även några trappor. Inte som hemma med andra ord, men väldigt härligt.
Så jag är nöjd med träningen jag åstadkom, jag har aldrig lyckats motionera på semestern förut så det var väldigt bra. Att springa längs strandpromenaden, bland palmer och med solen lagom varmt i ryggen, var nåt av det bästa jag gjort i ett par löparskor! Ur träningssynpunkt var det bra att det inte var mer än 17-20 grader varmt, jag behövde inte släpa på massa vatten och jag orkade springa nästan oavbrutet i två timmar utan att känna mig som en urvriden disktrasa. Det gav mig verkligen mersmak, så när vi ska till Turkiet i juni är risken överhängande att löparskorna får följa med. Om inte annat så är det ett bra sätt att se sig omkring.
Arrecife ligger långt där borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar