lördag 18 januari 2014

Winter Run - Årets första lopp

Äntligen! Jag älskar att springa lopp, så nu när jag inte gjort det sen oktober var jag riktigt sugen. Har inte varit helt säker på om jag skulle kunna delta eftersom jag haft lite förkylningssymptom under veckan, men idag vaknade jag och kände mig frisk, tack och lov.

Eftersom starten inte gick förrän 17 hade jag gott om tid att vakna, äta frukost och lunch, och dega lite i soffan. Jag hade även en plan att ta hem tävlingen i "Mest lysande löparen" så jag mekade ihop en liten kostym av ungefär 60 lysdioder att ha när jag sprang.
Begav mig mot Slottsskogen vid 16-tiden, ville inte åka för tidigt eftersom det var rätt kallt ute, ville inte bli kall i onödan nu när jag inte varit helt frisk. Kom dit vid 16:20, hämtade nummerlappen och monterade mina lampor. Det tog en stund haha. Men sen fick jag många komplimanger för mitt lysande, även om det var aningen störande att ha dom hoppande på hela mig under loppet. =P

Starten gick och jag försökte att inte rusa iväg utan hitta en bra rygg att hålla. Väldigt osäker på dagsformen så valde att gå ut väldigt lugnt på första varvet. I den enda egentliga backen, Pliktabacken efter 2,5 km, sprang jag halvvägs och sen gick jag för att få ner pulsen och spara energi. Nedför gick det lättare och jag höll samma rygg hela första varvet. Gick ut på andra varvet efter att ha blivit varvad av herrarnas topp 5, men sånt är jag van vid haha.

I början på andra varvet valde jag att gå ifrån min rygg och öka farten lite. Gjorde samma grej i Pliktabacken och när den började luta neråt kunde jag plocka 3-4 stycken som sprungit uppför. Tyvärr tog vinden min keps i nedförsbacken så fick stanna och plocka upp den, men annars rullade det på riktigt bra. Hittade en ny rygg att hålla, mamma har lärt mig att ligga bakom stora karlar när det blåser haha, det funkade bra. Med ungefär 1 km kvar gick jag dock förbi de två herrarna och sen höll de sig bakom mig hela vägen in i mål. Jag stannade på 1:10:08 enligt min klocka, lite sur över de 8 sekunderna i efterhand men hade ingen koll alls på tiden när jag sprang, så inte mycket att göra åt: Men hade inte kepsen blåst av hade jag nog tagit mig under 1:10.

Tyvärr räckte inte mina 60 lampor till att vinna belysningstävlingen, men jag fick många hejarop och komplimanger efter vägen som sporrade mig lite extra. Jag är inte den som sticker ut i vanliga fall, men man får försöka ljusa upp januarimörkret så gott det går! Jag får väl spara idén till nästa år och utöka med resterande 40 lampor som vi har här hemma. =P
Kvällen har jag spenderat hemma i soffan, köpte thaimat på vägen hem, och efter maten har jag frossat i grillchips och cocacola. Ibland måste man få falla för frestelserna! =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar